فضا در نقاشی های مکتب سقاخانه
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده سارا فرحمنددرو
- استاد راهنما بهرام احمدی احمد منظری رودبارکی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
فضا در نقاشی های "مکتب سقاخانه" که در بستری از تقابل میان سنت و مدرنیسم اوایل دهه ی چهل ایران شکل گرفته بود، از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار شد. به همین دلیل تجزیه و تحلیل فضا در این آثار، به وسیله ی بررسی المان های اصلی تشکیل دهنده ی آن ضروری به نظر رسید، تا از این طریق، تا حد امکان، شناخت کاملی از آن به دست آمده و راه هایی جهت ایجاد بستری مناسب، برای شکل گیری بیانی نو در هنر ایران فراهم گردد.
منابع مشابه
اشیاء جادویی در فرهنگ عامة ایران و تأثیر آن در نقاشی مکتب سقاخانه*
فرهنگ عامیانه ایران برخاسته از سنت¬ها، آداب و رسوم، باورها و اعتقاداتی است که میراثی به وسعت تاریخ دارد. در میان عناصر متعدد فرهنگ عامیانه، شئ¬باوری (فتیش) حضور گسترده¬ای در زندگی عوام داشته است. این عنصر شامل سنگ¬ها، گیاهان، حیوانات، طلسم¬ها و ادعیه¬ای است که از قدرت جادویی خارق¬العاده¬ای برخوردارند و به عنوان شیئی کاربردی و ثمربخش در زندگی روزمره مردم اهمیت پیدا کرده¬اند. این پژوهش در نظر د...
متن کاملبازخوانی نقاشی سقاخانه از منظر هرمنوتیک گادامر
جنبش سقاخانه ازجمله مهمترین جنبشهای هنری ایران بوده است که هنرمندان آن با رویکردی ملی بهخلق اثر پرداختهاند. این تحقیق که باهدف مطالعه نقاشی سقاخانه با بهرهگیری از مفاهیم هرمنوتیک گادامر انجام پذیرفته، با رویکردی توصیفی-تحلیلی و گردآوری اطلاعات بهشیوه کتابخانهای، به این پرسش پاسخدادهاست که نحوه خلق آثار هنرمندان این جنبش، تا چه میزان با مفاهیم هرمنوتیک گادامر، مرتبط و قابلشرح است. ...
متن کاملاشیاء جادویی در فرهنگ عامة ایران و تأثیر آن در نقاشی مکتب سقاخانه*
فرهنگ عامیانه ایران برخاسته از سنت¬ها، آداب و رسوم، باورها و اعتقاداتی است که میراثی به وسعت تاریخ دارد. در میان عناصر متعدد فرهنگ عامیانه، شئ¬باوری (فتیش) حضور گسترده¬ای در زندگی عوام داشته است. این عنصر شامل سنگ¬ها، گیاهان، حیوانات، طلسم¬ها و ادعیه¬ای است که از قدرت جادویی خارق¬العاده¬ای برخوردارند و به عنوان شیئی کاربردی و ثمربخش در زندگی روزمره مردم اهمیت پیدا کرده¬اند. این پژوهش در نظر د...
متن کاملاشیاء جادویی در فرهنگ عامه ایران و تأثیر آن در نقاشی مکتب سقاخانه*
فرهنگ عامیانه ایران برخاسته از سنت¬ها، آداب و رسوم، باورها و اعتقاداتی است که میراثی به وسعت تاریخ دارد. در میان عناصر متعدد فرهنگ عامیانه، شئ¬باوری (فتیش) حضور گسترده¬ای در زندگی عوام داشته است. این عنصر شامل سنگ¬ها، گیاهان، حیوانات، طلسم¬ها و ادعیه¬ای است که از قدرت جادویی خارق¬العاده¬ای برخوردارند و به عنوان شیئی کاربردی و ثمربخش در زندگی روزمره مردم اهمیت پیدا کرده¬اند. این پژوهش در نظر دار...
متن کاملپروپاگاندا در مکتب سقاخانه بر اساس نظریات پیر بوردیو
دوره گذار ایران در جریان مدرنیسم بعد از انقلاب مشروطه، با شکل گیری مکتب سقاخانه به عنوان یک جریان هنری منسجم تعریفی دوباره یافت. این مکتب که مقارن با حکومت پهلوی بود منجر به تحولات بسیاری در حوزه هنر شد. حمایتهای دولت با سیاستهای فرهنگی سبب بسط و گسترش تشکلهایی با اهداف مدرنیستی شد که شکلگیری مکتب سقاخانه را میتوان یکی از آنها عنوان کرد. این مکتب با پروپاگاندای ویژهای پاسخگوی اهداف و سیا...
متن کاملمکتب سقاخانه : نگاهی پسااستعماری یا شرقشناسانه؟
بیان مسئله : آیا مکتب سقاخانه را میتوان متأثر از نظریه پسااستعماری دانست؛ آیا تقویتکننده سلطه شرقشناسانه است یا باید نگرش سومی را نسبت به آن یافت؟ هدف و روش تحقیق : هدف از تحقیق پیشرو به چالش کشیدن دو رویکرد -پسااستعمارانه و شرقشناسانه- به صورت توصیفی-تحلیلی برای بررسی مکتب سقاخانه است. پیشنهاد پژوهش محصور نکردن مکتب سقاخانه در دو قطبی نظریه پسااستعماری یا شرقشناسانه و در نظرگرفتن ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023